i have my books and my poetry to protect me

Jag har för närvarande jullov vilket betyder att jag äntligen får något andrum för egen litteratur. Men i och med att min läsning blivit så skamligt fragmentarisk, har jag samlat på mig ett antal böcker under månaderna. Främst i prioritering står Charles Dickens oerhört mysiga Julberättelser, efter att den är färdig tänker jag läsa ut Harry Martinsons Nässlorna blomma. Jag har redan läst Truman Capote's Frukost på Tiffany's, men den innehåller även korta noveller och jag har Diamantgitarr kvar. Lennart Perssons Musik Nonstop Pet Sounds i våra hjärtan läste jag ut för ett år sedan, men den är så fantastisk att titta i så den får hänga med ändå. Längst ner på listan står förstås boken jag måste läsa för tyskans skull.

byrå



Äntligen har jag gjort ett byte med mamma, hon fick min svarta IKEA-byrå som stod ack så malplacerad i mitt rum, mot hennes vitmålade som gått i generationer. Åh vad jag är nöjd. Dekorerade fint med lilla parfymfamiljen också.

simply having a wonderful christmas time

Det är över.
Jag har nu gått ut halva gymnasiet med livet i behåll, jag har underbara vänner, alla julklappar klara och ett jullov att se fram emot. Jag har fått tillbaka min musiksmak, och jag kan skriva om jag vill. Jag ska läsa Charles Dickens julsagor, äta upp pepparkaksdegen och ta hand om mig själv.
Ni får min favoritjullåt.

 

awesome people hanging out together

David Bowie, Art Garfunkel, Paul Simon, Yoko Ono, John Lennon & Roberta Flack, NYC, 1975

Ella Fitzgerald and Marilyn Monroe

Jimi Hendrix greets Janis Joplin in San Francisco, February 1968

http://awesomepeoplehangingouttogether.tumblr.com

lucy

GLAD LUCIA VÄNNER!
(här är min spotifylista)

you talk like marlene dietrich

om mig

Jag har inte berättat så mycket om mig själv. Vad jag tycker om.
Jag har några gudar. När jag ritar, ritar jag David Bowie. Han är stjärnor och blixtrar, Space oddity-tinnitus, rymd och galax och ett tryggt alter ego. Ashes to ashes-färgsprak och den nya världens surrealism. Donovan är min lockiga sextiotalskärlek, han får inte vara mer än så, inga nya bilder. John Cale får mig att tappa verkligheten, och längta bort. Jag lämnade min trygghet i att alltid älska dem.

Jag tycker om att läsa böcker. Brytningen kom vid Svindlande höjder. Tio dagar senare skulle mitt läsarhjärta expanderas från det reducerade drömmaridealet. Det var egentligen Virginia Woolf som började. Men hon fångade mig inte. Eller Glaskupan. Men den är från 1963. The Picture of Dorian Gray, Silas Marner och Harry Potter. Jag blir ledsen för att jag inte hinner läsa allt jag vill. Ändå läser jag Nässlorna blomma.

Jag är emot allt. Nästan. Hur jag än utvidgar kommer jag aldrig acceptera att jag trampar på stället i fel skede. Ty jag tänker ofta hur sällare jag varit om det inte var nu. All kärlek jag hade kunnat andas bara av tidsluften, den euforiska tornado jag kunnat virvla i för resten av mitt rätta liv på av att få se någon vars mitt hjärta tillhör, i dess guldålder. Jag kommer aldrig kunna höra musik jag älskar levande.

Jag tycker om att läsa tanttidningar, att låtsas att moln i fjärran är snöbeklädda berg, katter, vackra bokryggar, kaffe och vinylskivor. "Gud, uppfinn nåt nytt, som gör det lätt att hålla ut, nåt för dom som väntar"

det är en sten i mitt hjärta

det är en sten i mitt rum
dit tungan inte når
min älskling du är redan här
varför ser du dig inte omkring?
ser du inte vad fult det är
särskilt den där stenen
i knytnävesmått
snälla slicka rent mitt smutsiga hjärta

my antediluvian baby

Redan nu blir det Donovan. Höjden av kärlek personifierad. Jag har tidigare inte förstått mig på hur man kan älska någon man aldrig träffat, förrän Hurdy Gurdy Man kastade in mig i någon sorts eufori längs hela ryggraden någon gång under marshimlen. Och jag önskar jag levt i Skottland för drygt fyrtio år sedan.

Barabajagal 1969

please let me forget about today until tomorrow

Kanske börjar blogga lite. Om saker jag tycker om. Som Donovan, John Cale, katter och pussar.
RSS 2.0